Gepubliceerd op: 01-04-2021

Onze adviseur ging onlangs in gesprek met Ben Matoren, één van de interim directeuren die zich via Het Onderwijsbureau BV inzet om scholen in ontwikkeling te brengen.

Ben, wat maakt voor jou het vak van interim directeur de moeite waard?

‘Je wordt iedere keer met een nieuwe uitdaging geconfronteerd, waardoor je het beste uit jezelf haalt. Door de jaren heen maak je enorm veel mee. Je schrikt niet meer zo gauw van crisissituaties, relativeren gaat steeds makkelijker. En: je bouwt een goed netwerk op waar je altijd voordeel van hebt. Daardoor ben je in staat om snel te acteren op de vraag.’

"Zie mij als een betrouwbare motor onder de kap zonder flitsende buitenkant"

Voor welke hete vuren heb je gestaan in de afgelopen jaren?

‘Bijvoorbeeld een fusie tussen een openbare en christelijke school. Hoe breng je twee totaal verschillende identiteiten samen? Hoe gaat dat eruit zien in de praktijk? Omdat ik koersvast overkwam in het eerste gesprek hebben ze voor mij gekozen als interim onderwijs directeur. Wat ik allereerst heb gedaan is de theorie erbij gepakt, bijvoorbeeld Leike van Oss en Ben Tichelaar op het gebied van veranderkunde.

Als twee partijen in eerste instantie niet bij elkaar komen, dan is het nodig om kleine stappen te nemen en met elkaar te dromen over hoe het zou kunnen zijn en welke route daarvoor nodig is. Concreet hebben we bijvoorbeeld eerst gekeken met een identiteitscommissie: hoe kunnen we Kerst vieren met elkaar? Met aandacht voor een goed diner en samenzijn maar ook voor betekenis en het kerstverhaal. Dat was het eerste succes, dat we nodig hadden!

"als jij één opdracht verprutst gaat dat als een lopend vuurtje..."

Heeft het interim werk voor jou ook een keerzijde?

‘Jazeker. Periodes zonder opdracht zijn toch spannend: wat gaat er komen? Je bent niet verzekerd van inkomen, bijvoorbeeld tijdens vakanties of ziekte. En ook wel spannend: als jij één opdracht verprutst gaat dat als een lopend vuurtje, iedereen kent elkaar. Het is belangrijk om je goede naam te behouden. Dat houd mij scherp maar is ook kwetsbaar. Je hebt niet een bestuur, dat als werkgever achter je staat, je bent alleen en iedere keer wordt een prestatie gevraagd.

Daar staat tegenover: je krijgt echt veel terug voor het mooie werk dat je doet. Bij mijn laatste afscheid, dat wil je niet weten, dat was echt een warme douche, fantastisch! Je maakt het verschil, vooral door de tijdelijke aard van de functie. Met een duidelijke opdracht: voor verandering zorgen!’

Jij ziet natuurlijk veel scholen van binnen: noem eens een onderwijsontwikkeling die je aanspreekt en één waar je minder enthousiast over bent?

‘Ik ben minder enthousiast over volledig digitaal onderwijs. In beginsel wel hoor, in 2011 heb ik bijvoorbeeld intensief gewerkt met iPads op een school, ik ben in 1992 zelfs afgestudeerd op ‘ICT in het basisonderwijs’. En natuurlijk zijn er prachtige toepassingen, maar ik zie gewoon dat het tegenwoordig te veel dreigt te worden. De kinderen zitten zoveel achter de beeldschermen, dat merk je zelfs in bezorgde geluiden van fysiotherapeuten en opticiens.

Formatief toetsen

Waar ik wel enthousiast over ben is formatief toetsen op de scholen. Wat mij betreft veel eerlijker voor de leerling. Kijk bijvoorbeeld naar een hardloper die prima loopt op de 10 kilometer, maar toevallig z’n dag niet heeft op de dag van een wedstrijd. Dat zegt toch niet dat jij niet goed kunt hardlopen? Zo zie ik dat ook bij formatief toetsen: een eerlijke beoordeling over de lange termijn.’

Waar ik goed ik ben: "uit een hete brij de kern halen en dan een nieuwe koers uitzetten met elkaar."

Hoe heb je de hele coronatijd beleefd als interim directeur in het onderwijs?

‘De boog stond eigenlijk continu gespannen. Welke maatregelen kunnen we verwachten? Uiteindelijk gaat dat goed maar het vergt wel hard werken en continu scherp zijn. Wij hebben op mijn laatste opdracht een uitbraak van corona gehad: dat is toch een pittige tijd. Wat je daarvan leert: het online werken is snel ingeburgerd, je bent toch flexibeler geworden met elkaar. Daarnaast zijn veel andere ziektes zoals griep beperkt gebleven door een betere hygiëne. Dat mogen we wat mij betreft wel vasthouden!’

Je bent binnenkort weer beschikbaar, wat vind jij de leukste klussen om te doen?

‘Toch eigenlijk wel een school die echt uit koers is, waar geen vertrouwen heerst, met slechte resultaten. Dat is waar ik goed in ben: uit een hete brij de kern halen en dan een nieuwe koers uitzetten met elkaar.

Ik kijk uit naar een mooie, nieuwe opdracht, waarbij ik overigens niet sterk ben in de eerste intakegesprekken. Je bent ondernemer en je moet jezelf verkopen, maar ik ben niet zo van de gelikte praatjes. What you see is what you get: zie mij als een betrouwbare, sterke motor onder de kap, zonder flitsende buitenkant of carrosserie. Maar ik zorg wel, dat je resultaat boekt, ook op hele lastige klussen!’

Met Ben of een andere interim onderwijs professional op korte termijn aan de slag? Het Onderwijsbureau BV werkt altijd met ervaren leidinggevenden, duidelijke opdrachtomschrijvingen en een transparante bureaumarge (€ 15,- per gewerkt uur). Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken! Henk Boersema: 06-51599801 | mail