De Leerlingluisteraar
Elke school in Nederland stelt de leerling centraal – dat is terug te lezen in schoolplannen en op websites. Onderwijsprofessionals praten hier graag over. Maar hoe wordt de leerling in de praktijk écht centraal gesteld? Wie luistert er daadwerkelijk naar wat leerlingen bezighoudt?
Vanuit de overtuiging dat goed luisteren naar leerlingen onmisbaar is voor krachtig onderwijs, hebben wij samen met Harry van de Pol bij een aantal scholen in het VO een prachtig programma gedraaid: De Leerlingluisteraar. Het doel was: omstandigheden creëren waarin met echte aandacht ontdekt kan worden wie de leerling is, wat zij willen leren en hoe zij zich willen ontwikkelen.
Door het inzetten van De Leerlingluisteraar werden leerlingen verder gebracht in hun denken, kregen zij erkenning en werd hun leefwereld zichtbaar gemaakt voor docenten, schoolleiders en bestuurders. Het ging ons om duurzaam luisteren – luisteren dat verder gaat dan het moment.
Hoewel wij dit project niet meer actief uitvoeren, blijft de essentie ervan actueel. Het werk van Harry van de Pol, auteur van het boek Harthorend en initiatiefnemer blijft actueel.
Geïnteresseerd in een luistertraining? We horen het graag.