Gepubliceerd op: 16-05-2019
  • Tip 1: Schrijf een aantrekkelijk profiel

Ja logisch, hoor ik je denken. Maar: je wilt niet weten welke doodsaaie profielen wij met regelmaat lezen. Hoe maak je het aantrekkelijk? Schrijf vanuit de 'wij' vorm en maak duidelijk waar de school voor staat. Besteed wat tijd en budget aan vormgeving. Goede leerkrachten hebben volop keuze: verwoord helder waarom ze voor jouw school moeten kiezen. Employer branding: steeds belangrijker in het onderwijs!

  • Tip 2: Gebruik gerichte social media advertenties

Maar écht! Stop met adverteren in het plaatselijke dorpssufferdje, maak aantrekkelijke social media posts en sponsor ze gericht op leerkrachten in jouw regio. Stel je zoekt een goede schilder voor je huis: bel je dan liever 100 willekeurige personen bij jou in de provincie of vijf schilders in jouw woonwijk, allen met minimaal vijf jaar ervaring? Des te gerichter jouw zoektocht, des te groter de kans op succes. Schiet jij met hagel of scherp?

  • Tip 3: Wees zuinig op je kandidaten

Procedures lopen vaak onnodig mis in een laat stadium: zeker in deze krappe markt ben je er nog niet als een kandidaat solliciteert. Dit doet hij of zij wellicht ook bij drie andere scholen, bovendien hoeven ze vaak niet eens weg bij de huidige werkgever. Ga het gesprek open aan met een positieve houding, communiceer tijdig, wees duidelijk over het vervolg van de procedure en denk in mogelijkheden wat betreft werktijdfactor, contract en salariëring en vooral niet in beperkingen.

Onze wervingsprocedures voor leidinggevenden in het onderwijs zijn nog steeds voor meer dan 90% succesvol, waarbij je alleen betaalt bij een succesvolle aanstelling. Kunnen wij je helpen? Lees meer over de mogelijkheden.