Juf Marijke (36 jaar): “Tijd om te gaan rekenen, pak je spullen erbij en ga aan de slag.”
Daan (7 jaar): “Juf, sorry, maar wat moet ik doen?”
Marijke: “Start je chromebook en daar staat de volgende les voor je klaar.”
Daan start op, maar al snel…
Daan: “Juf, ik snap de tweede opdracht niet.”
Marijke: “Oke, je telt de eerste antwoorden op bij dat getal en dan kom je er.”
En dan opnieuw…
Daan: “Juf, ik begrijp echt niet wat ik moet doen bij opdracht vijf.”
Marijke: “Daan, ik ben nu even hier bezig, probeer het eerst maar even zelf.”

Herkenbaar?
Klassen waarin devices en programma’s eraan bij ‘zouden’ dragen dat leerlingen meer eigenaar worden van hun leerproces. Maar dit zijn slechts hulpmiddelen. Het meeste effect heeft het gedrag van de leerkracht!

Dé sleutel om eigenaarschap bij leerlingen te creëren, dat doe je zelf. Je doet dit door het stellen van de juiste vragen en het geven van concrete en heldere feedback. Dat vraagt een coachende rol van jou als leerkracht! Dat is niet iets wat er extra bij komt, je verandert je kijk naar leerlingen, je taal en je wijze van spreken.

“Door mijn coachende rol in het leerproces van leerlingen, zie ik leerlingen genieten als iets lukt, ze stralen wanneer ze geleerd hebben en geven minder snel op.” 

“Ik zie dat leerlingen meer eigenaar worden van hun eigen leerproces, steeds meer zelfsturend aan het werk gaan en daardoor in zowel resultaat op een betreffend vakgebied als op vaardigheden zoals zelfregulatie, groeien.”

Het Onderwijsbureau BV begeleidt teams op inspirerende wijze in het ontwikkelen van de coachende vaardigheden, zodat:

  • Leerlingen betekenisvol leren leren;
  • Betrokkenheid op het eigen leerproces toeneemt;
  • Leerlingen doelgericht werken aan wat ze nog niet kunnen en tot ontwikkeling komen.

En wat is het leuke? Je versterkt je coachende vaardigheden, waardoor binnen het team een flow van leren en ontwikkelen met elkaar ontstaat! Het resultaat is een schoolteam dat zich onderscheidt door het concreet inzetten van ‘eenvoudige’ interventies en zo bewust investeert in het persoonlijke leerproces van de leerlingen.

Opbouw training
Deze training bestaat uit twee dagdelen en in afstemming intervisiebijeenkomsten.

Na het eerste dagdeel heeft het team geleerd aanwijzingen om te zetten in leerprocesgerichte vragen en herkent daardoor het effect van specifieke feedback op leerhouding en strategie. Met deze input kun je meteen de volgende dag aan de slag in jouw praktijk. Je oefent vaardigheden in je eigen groep.

Vervolgens starten we met intervisie. Daar worden ingebrachte voorbeelden uit de praktijk voorzien van feedback. De leerkrachten worden in deze bijeenkomst door de trainers gecoacht op de groei die zij doormaken en worden aangemoedigd een volgende stap te zetten. Kortom, successen en lastige situaties worden gedeeld en tips en valkuilen verzameld.

Tijdens het tweede dagdeel staat feedback centraal. We geven tools om structureel op een coachende manier leerlingen te begeleiden. Extra intervisie of lesbezoeken zijn altijd mogelijk in samenspraak en afhankelijk van de groei en behoefte van de school.

Investering
Kosten teamtraining: 750 euro per dagdeel per trainer. Het aantal trainers wordt in overleg afgestemd en is mede afhankelijk van de groepsgrootte. Trainingen en coaching door Het Onderwijsbureau BV zijn vrijgesteld van btw. De tijdsinvestering voor deze training is twee dagdelen en in afstemming intervisiebijeenkomsten.

Meer informatie?
Wil je graag meer informatie over deze training en de opties van een maatwerkprogramma bespreken? Neem dan contact met ons op:

Direct aanvragen